Wózki widłowe – jak sprawić, że będą bezpieczniejsze?
Wózki widłowe to niezbędne narzędzie pracy w magazynach, zakładach produkcyjnych, sortowniach czy sklepach wielkopowierzchniowych. Niestety co jakiś czas dochodzi do zdarzeń z udziałem wózków widłowych, które skutkują poważnymi obrażeniami ciała, a nawet śmiercią operatora pojazdu lub osoby postronnej. Można jednak zmniejszyć ryzyko wypadków przez wdrożenie systemu IPAS, IVIEW+ lub innych rozwiązań BHP zaprojektowanych dla pojazdów przemysłowych.
Budowa wózka widłowego a wypadki w zakładach pracy
Konstrukcja wózka widłowego składa się z kilku podstawowych elementów: stalowej ramy, stalowej ramy bezpieczeństwa, przeciwwagi, pokrywy silnika oraz płyty czołowej (karetki) do której przymocowane są widły i maszt. Wypadki z udziałem wózków widłowych często wynikają z pośpiechu i braku wystarczającej uwagi, co prowadzi do najechania na człowieka lub przeszkodę, przygniecenia wózkiem czy potrącenia osoby postronnej. Do takich zdarzeń dochodzi również wskutek nieprawidłowego korzystania z pojazdu (np. przeciążanie wózka, używanie wózka do przesuwania ładunków po podłożu). Również budowa wózka widłowego może przyczynić się do wypadków ze względu na:
- błędy konstrukcyjne,
- wady montażowe,
- wady materiałowe,
- wady powstałe wskutek niewłaściwej eksploatacji urządzenia.
System ostrzegawczy dla wózków i pieszych IPAS
Zdarza się, że operator pojazdu obserwuje otoczenie, ale mimo to nie zauważa przeszkody lub osoby postronnej. Można jednak zastosować urządzenie alarmowe, który informuje pracownika o możliwości wystąpienia kolizji. W systemie ostrzegawczym IPAS stosowane są transpondery, które stale monitorują otoczenie wokół siebie. Jeżeli jeden transponder (umieszczony np. na wózku widłowym) zbliży się do drugiego transpondera (umieszczonego np. na kasku pracownika pieszego) na zbyt małą odległość, wówczas system reaguje wybranym rodzajem alarmu: wibracjami, dźwiękiem lub sygnałem świetlnym. Tym sposobem operator pojazdu zyskuje dodatkową „parę oczu” i może uniknąć kolizji nawet w trudnych warunkach, np. przy ograniczonej widoczności lub w dużym hałasie.
System kamer do wykrywania ruchu IVIEW+
To podobne rozwiązanie do systemu IPAS, jednak w tym przypadku operator może dodatkowo zobaczyć zbliżającego się pieszego na kolorowym wyświetlaczu. System wyposażony jest bowiem w wysokiej jakości kamery, które monitorują otoczenie. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji oraz oprogramowania firmy KIGIS system może precyzyjnie rozpoznawać położenie osób postronnych. Jeżeli pracownik pieszy znajdzie się zbyt blisko, system IVIEW+ zacznie wysyłać sygnały wizualne i dźwiękowe. W ten sposób operator pojazdu zostaje w porę ostrzeżony i zyskuje czas na odpowiednią reakcję, np. wyhamowanie lub zmianę kierunku jazdy.
Lampy ostrzegawcze Red Zone
Żeby zapewnić większe bezpieczeństwo w magazynie, zakładzie produkcyjnym lub innym miejscu, w którym korzysta się z wózków widłowych, można zastosować lampy ostrzegawcze Red Zone. Jest to oświetlenie bazujące na technologii LED lub laserowej, które kreśli obszar roboczy wokół wózka lub innego pojazdu. Strefa zostaje oznaczona wyraźnymi liniami świetlnymi, których kształt i wielkość można dostosowywać do własnych potrzeb. W odróżnieniu od systemów IVIEW+ czy IPAS lampy Red Zone ostrzegają nie operatora pojazdu, a osoby postronne (czyli np. pracowników pieszych).
System do przywoływania wózków widłowych
Wadliwa budowa wózka widłowego lub czynniki zewnętrzne (np. pożar, zalanie) mogą doprowadzić do wypadku z udziałem pojazdu, jednak najczęściej do tego typu zdarzeń dochodzi przez nieuwagę i pośpiech. Warto zatem wdrożyć rozwiązania, które usprawniają procesy operacyjne w zakładzie pracy. Jako przykład może posłużyć system do przywoływania wózków widłowych, który umożliwia przesyłanie natychmiastowych powiadomień pomiędzy pracownikami. Korzystając z urządzenia mobilnego (tabletu), operator wózka może poinformować innego pracownika o awarii maszyny, braku materiałów lub innym istotnym fakcie. Dzięki zdalnej komunikacji można zachować optymalne tempo pracy bez narażania pracowników na wypadki wynikające z pośpiechu.